ďťż
Obejrzyj wiadomości
Jaki kontaktron???





Martinezzz - 09 Kwi 2004 15:47
Witam.
Chciałbym zrobić prosty układ do odczytywania impulsów oparty na kontaktronie. Kontaktron znajdowałby się w pobliżu magnesu umieszczonego na wirującym wałku. Chodzi mi o to by uzyskać impulsy świetlne sygnalizowane przez diodę led i ewentualne impulsy napięciowe odkładane na rezystorze, które mogły by być mierzone za pomocą oscyloskopu. konkretnie układ wykorzystałbym do obliczenia kąta wyprzedzenia zapłonu w mojej pracy dyplomowej. Impuls wskazywałby punkt GMP jednego z tłoków. Cały układ zasilany byłby z akumulatora. Jaki konkretny kontaktron (lub przekażnik kontaktronowy) tu zastosować. Zależy mi na małych gabarytach. Jak działa czujnik w liczniku rowerowym? Czy on emituje sygnał, czy może to kontaktron zwierający ?
Za wszystkie odpowiedzi bardzo dziękuję.
Pozdrawiam





music - 09 Kwi 2004 15:59
Obawiam się, że przy dużych obrotach wałka magnes i kontaktron mogą gubić co nie co obrotów. Może lepiej zastosować diode świecącą i fototranzystor przesłonięty tarczą obracającą się na wale. Na skraju tarczy można wywiercić otwór (lub kilka), które co obrót będą przepuszczać światło z diody do fototranzystora, a z tąd już tylko zliczać impulsy i ewentualnie je przetwarzać. Opisany sposób wykorzystany był do mierzenia prędkości lokomotyw elektrycznych typu 104E (EP09). W roli tarczy pracował tam szklany krążek z naniesioną dużą ilością "ząbków".



Martinezzz - 09 Kwi 2004 16:14
Fototranzystor z fotodiodą pewnie wymagają jakiegoś układu sterowania(fototranzystor), a ja szukam jakiegoś bardzo prostego rozwiązania. Maksymalne obroty będą wynosiłyok 6000 obr/min.



music - 09 Kwi 2004 21:37
W najprostszy sposób można zastąpić kontaktron fototranzystorem bez żadnych układów pomocniczych. Patrząć na schemat zastanawiam się jaką role ma pełnić ten układ. Przecież na skutek niedoskonałości ludzkiego wzroku już przy obrotach rzędu 40-50 na sekunde dioda będzie świeciła światłem jednostajnym, a przy większych???





_jta_ - 09 Kwi 2004 22:41
Wykluczyłbym możliwość zastosowania kontaktronu - ze względu na to, że załącza
z pewnym opóźnieniem, które trudno jest przewidzieć - może być rzędu milisekundy,
a przy 6000obr/min to jest 1/10 obrotu, i pomiar kąta wyprzedzenia zapłonu z takim
błędem nie na wiele się przyda. Przesłanianie diody świecącej też może być mało
dokładne. Widziałbym takie możliwości:
- źródło światła (czy to będzie dioda, czy żarówka, to już osobna sprawa - co będzie
lepiej świecić - może najlepiej dioda laserowa, laser z diodą można kupić za 5zł),
to światło ogniskujemy (możliwie dokładnie) w płaszczyźnie tarczy, która ma otwór;
za tarczą fototranzystor; i ta metoda jest mniej dokładna;
- źródło światła wytwarza wiązkę równoległą, która pada na wałek, na nim jest małe
lusterko - przy jakimś położeniu wałka światło się od niego odbija, dalej trafia na
soczewkę skupiającą o dość długiej ogniskowej, w ognisku przesłona z małym
otworem, za nią fototranzystor; światło dociera do niego tylko przy określonym kącie
ustawienia lusterka; to jest metoda precyzyjna.

A proponuję jeszcze rozważyć taką możliwość: dioda LED, która błyska wtedy, kiedy
jest zapłon, i lusterko na wałku - i patrzymy, pod jakim kątem odbija się błysk diody.
Żeby było dokładniej - dwie diody, w chwili zapłonu jedna gaśnie, druga się zapala,
szukamy kąta, z którego w lusterku obie diody świecą jednakowo.



sokmarcin - 10 Kwi 2004 15:20
A gdzie to chcesz zamontowac? i na jakim silniku?
Kontaktron nie jest zlym rozwiazaniem w przypadku gdzie predkosc katowa bedzie mala ( kolo o duzej srednicy np. kolo zamachowe) wtedy moze poprawnie wskazywac moment GMP. w przypadku np walka rozdzielacza to nie ma szans zeby to dzialalo.
Jezeli ten uklad ma byc na stale zamontowany w jednym silniku to proponuje czujnik indukcyjny taki jak jest stosowany w samochodach do pomiaru predkosci i polozenia walu korbowego.
Jezeli ten pojazd ma taki czujnik to mozna sie wpiac w niego, jezeli nie ma to trzeba sie troche pobawic i zamontowac taki czujnik i tarcze z jednym zebem lub wycieciem.
Sam uklad pomiarowy analogowo nie mam pojecia jak zrobic, ja bym polecal na jakims mirkokontrolerze, np 2051,
Do czujnika uklad formujacy na wzmacniaczu op. i drugi uklad formujacy z wyjscia z apararu zaplonowego. Do procesora wchodza dwa sygnaly, jednen z aparatu drugi od czujnika GMP, mierzysz czas jaki mina miedzy nimi i przeliczasz na kat, a poniej to na wyswietlacz LCD lub np jakas linijke diodowa.



_jta_ - 10 Kwi 2004 16:24
Kontaktron jest złym rozwiązaniem, bo błąd czasu, jaki wprowadza, jest około 1/10
obrotu silnika, a wymagana dokładność jest co najmniej kilkanaście razy lepsza.
Wybór wolniej obracającego się elementu nic tu nie zmienia - istotny jest _czas_.
Kontaktron nadaje się do licznika obrotów - bo tam opóźnienie zadziałania jest nieistotne.

Co do czujnika indukcyjnego - jeśli to działa (tak by wskazywała nazwa) na zasadzie
indukcji SEM w cewce przez pole magnetyczne poruszającego się magnesu, to może
to przy odpowiedniej regulacji działa poprawnie, ale to trzeba wyregulować. Inaczej
będzie falszować wskazania. A żeby wyregulować trzeba mieć poprawne wskazania...

Fototranzystor też nie jest ideałem - też daje sygnał z opóźnieniem, a nie wtedy, kiedy
do niego dotrze światło. Ale dla większości fototranzystorów to opóźnienie jest mniejsze
od 10us, co już umożliwia sensowny pomiar - błąd około 1/3 stopnia przy pełnych obrotach.
Jakby się chciało mieć gwarancję lepszej dokładności, należałoby użyć fotodiody.



fantom - 10 Kwi 2004 19:14
Najlepiej uzyc hallotronu np TLE 4905.



majaka - 10 Kwi 2004 19:22
Popieram opinię fantoma. Hallotrony od lat są stosowane w układach zapłonowych i pracują w podobnych warunkach jak w opisanej pracy dyplomowej.



majaka - 10 Kwi 2004 19:33
Jeżeli będzie problem to udaj sie na autozłom i wymontuj cały układ z jakiegoś VW produkowanego po 1985.
Mam gdzieś w szufladzie hallotrony i pierścienie magnetyczne wymontowane z jakiegoś czujnika obrotów.
Po więcej wiadomości pisz na: kajderm(małpa)polbox.com



sokmarcin - 10 Kwi 2004 23:10
_jta_:
co do kontraktronu, to fakt przeklamania czasowe moze miec, a i z pomiarem duzych predkoci obr. moze miec problemy (ale w dalszym ciagu zalezy to od promienia na jakim jest zamontowany) Ja sotsowalem do pomiaru predkosci obrotowej kol, magnes na feldze a na wysiegniku przyklejony kontraktron, licznik dzialal, tyle ze sie jakies drgania na tym wysiagniku tworzyly i tuklo mi kontraktrony
a czujnik indukcyjny nie moze miec bledu i nie ma, takie sa stosowane w wszystkich obecnie produkowanych wozach. Czujniki hallotronowe mozna znalesc w starszych konstrukcjach, nie sa najlepszym rozwiazaniem, przy 6000 obr/min maja przeklamanie chyba ok 6 st

Na czujniku indukcyjnym zrobilem elektronicznie sterowany zaplon. Czujnik wspolpracuje z kolem zamachowym w ktorym nie ma jednego zeba (90st przed GMP). Wszystkim steruja dwa 2051 dokladnosc ustalania tego kata jest ograniczona mala wydajnoscia obliczeniowa tego uP, jednak regulacji mechanicznej nie ustepuje.

Co do fototranzystora to tez gdzies widzilem taki projekt, 1/3 stopnia nie ma zadnego znaczenia przy takich pomiarach. Przy 6000 obr i przy mechnicznym regulatorze kata wyprzedzenia wachania moga byc 2-3 stopnie, oczywiscie w duzej mierze zalezy to od zuzycia tego regulatora



_jta_ - 13 Kwi 2004 11:45
Czujnik indukcyjny może działać bez przekłamań, jeśli wyłapuje się zero SEM w cewce, lub
równość SEM w dwóch róźnie umieszczonych cewkach (bo wielkość SEM zależy od szybkości,
ale położenie zera nie). Nie wiem, jak z hallotronami - czy one mają jakieś opóźnienia, czy nie.



fantom - 13 Kwi 2004 11:53
Dobry hallotron ma czas reakcji kolo 1us.



Martinezzz - 15 Kwi 2004 11:03
Dziekuję, za wszystkie odpowiedzi. Zdecydowałem się zastosować czujnik reluktancyjny stosowany w CC 700 i 900. Zamykam temat. pozdrawiam wszystkich.


© GUARD and SAFETY Design by Colombia Hosting